Video kanál YouTube, propojený se sociální sítí, dlouhodobě představuje jedno z významných míst, kde můžete propagovat svůj produkt nebo službu. Zájem o sledování videí na internetu, a to i těch živě vysílaných, nepřetržitě roste. Navíc videa se dají čím dál pohodlněji sledovat z mobilu, což jim na popularitě ještě výrazně přidává. Ukazuje se, že největší sílu v tomhle směru mají přirozená videa, typu tady a teď. „Šmírování“ on-line je trvale v kurzu. Lidé na Youtube tráví volný čas, relaxují a brouzdají po videích, která je tematicky přitahují. YouTube tak poskytuje ideální podmínky pro nenásilné představení konkrétních produktů.

Oblíbený youtuber se chlubí stovkami, či tisíci odběratelů a má na své „věrné“ obrovský vliv. Proto pojem youtuber pomalu splývá s pojmem influencer (tj. ten, který názorově ovlivňuje větší skupinu lidí). Influencer samozřejmě může produkovat jen zcela statický obsah, ale pokud se jeho příspěvky v síti „rozpohybují“, mají mnohem větší dosah. Influence marketing nabízí mnoho cest a pokud se zdráháte po některé z nich vykročit, jste sami proti sobě.

Než se do produkce videí vrhnete, promyslete si důkladně, co přesně potřebujete a co od video obsahu očekáváte. Otázky jako „Kdo jsou vaši zákazníci?“, nebo „Kolik chcete do youtuberingu, či vlastní tvorby investovat?“ vám pomohou zjistit, jestli vám to skutečně stojí za to. Video obsah získáte dvěma osvědčenými způsoby: najmete si vhodného youtubera, anebo začnete „youtubovat“ na vlastní triko.

Oblíbený youtuber vám ušetří práci

Jde o cestu na první pohled jednodušší. Prostě si vyberete youtubera, jehož styl se nejvíce podobá vaší značce i vám samotným, a domluvíte se na spolupráci. Spolupráce pak probíhá v několika fázích.

Výběr youtubera

Při výběru youtubera sledujte, kolik má youtuber odběratelů, kolika shlédnutí dosahují jeho videa, jak aktivní je youtuber na ostatních sociálních sítích (Facebook, Instagram, Snapchat) a kolik ho tam sleduje fanoušků. U samotných videí hodnoťte typ videa, kvalitu natáčení a projevu, schopnost reagovat na kladné i záporné komentáře u videa, nebo celkovou oblíbenost mezi sledujícími. Všechny tyhle parametry pak dosaďte do komunikačního stylu a naladění vaší značky, či produktu a máte vítěze.

Komunikace s youtuberem

Komunikace s youtuberem jde většinou dobře. Oslovíte ho pomocí kontaktu na jeho youtube kanálu, nebo přes sociální sítě. Představte svou společnost a nabídněte youtuberovi benefity, které mu přinese spolupráce s vámi. Méně známější youtubeři pracují stále pouze za produkt (nechybí jim pokora a nadšení pro „vaši“ věc), jiní už mají své platební sazebníky. Záleží na tom, čemu dáte přednost. Vydefinujte si společně přesné podmínky, za kterých bude spolupráce probíhat. Při smlouvání spolupráce vás zajímá především:

  • Specifikace propagovaného produktu a způsob doručení youtuberovi
  • Podoba výsledného videa včetně popisky (vložení odkazů na produkt)
  • Termín publikace videa
  • Šíře propagace videa (na sítích youtubera)

Průběh spolupráce a vyhodnocení

Stejně jako jiné marketingové aktivity musíte sledovat i průběh spolupráce s youtuberem. Ujistěte se, že youtuber skutečně dostal balíček s produktem k propagaci a že rozumí všem bodům ve vašem zadání. Pohlídejte si termín publikace, sledujte případné komentáře pod videem.

Zhruba 14 dní po publikaci vám youtuber pošle statistiku sledovanosti. Spolupráci vyhodníte jak přímo na youtube (sledovanost videa, like/dislike, komentáře), tak v GA (prokliky z popisku, direct přístupy na stránku, návštěvnost promovaného produktu, konverze).

Klady: Neztrácíte čas tvorbou obsahu, youtuber to zařídí za vás. Jestliže je youtuber hodně sledovaný, zasáhne váš brand velkou skupinu uživatelů. Šikovný youtuber buduje povědomí o vaší značce stabilně a nenapádně.

Zápory: Youtuber si může diktovat podmínky, které se vám nemusí líbit. Výsledný obsah se může rozcházet s vaší představou. Pokud má váš produkt nějaké „mouchy“, hrozí, že se kolem nich na sítích vyrojí negativní komentáře. Když k tomu youtuber nezvládne krizovou komunikaci, máte z ostudy kabát.

Vlastní video identita funguje dlouhodobě

Tvorba vlastního video obsahu, a to nejen na youtube, ale i na ostatních sítích (Facebook, Instagram aj.) je sice náročnější, ale s vyrobenými videi můžete neomezeně nakládat a trvale jimi svůj brand rozvíjet. Forma videa hodně závisí na tom, jaký způsob natáčení si vyberete, jestli se do toho pustíte úplně sami, nebo jeho výrobou někoho pověříte.

Základní video pořídíte i v super low cost variantě, stejně jako youtubeři. Kameru na smartphonu má dneska každý, video sestříháte pomocí volně dostupných programů a tutoriálů na webu a předvádět svůj produkt můžete sami. Pokud se stydíte mluvit, požádejte komunikačně zdatnějšího kamaráda, nebo sympatickou známou. Mluvte, ukazujte, popisujte, zaujměte originálním nápadem.

Trvale a systematicky staví svůj brand pomocí videí např. Mixit. Mezi jejich příspěvky najdete jak videa z provozu a z kanceláře zakladatelů, tak barevné animované kousky.

zdroj: mixit.cz

Video posty se dají dělat i zcela beze slov. Třeba jako v cukrárně Ollies. Natočte postup výroby, efektně sestříhejte a sezónní upoutávka je na světě.

zdroj: www.ollies.cz

Anebo prostě jen natočte zajímavou momentku, která se vám přihodí běheme dne a souvisí s vaším produktem. Podobně jako v Laura Coffee: jejich baristé např. moc dobře ví, jak se vaří káva venku, když rtuť teploměru padne hluboko pod nulu.

zdroj: www.lauracoffee.cz

Čím větší rozpočet, tím větší možnost najmout si na tvorbu videí profi pomocníky. Profi kvalita je samozřejmě fajn, ale v každém případě zůstaňte autentičtí, nepřehrávejte, netlačte značku na sílu. Urputnou snahu prodat lidi poznají hned ze začátku a nebudete je zajímat. Dejte jim obsah, na který se budou těšit a budou ho sami vyhledávat.

Klady: Video vždy vypadá tak, jak jste si přáli. Obsah stavíte kontinuálně, čerpáte z něho dál a trvale podporujete svůj brand.

Zápory: Tvorba video obsahu je časově náročná a vyžaduje větší investice (v závislosti na množství spolupracovníků). Na Youtube začínáte od nuly, nemáte základnu odběratelů (pokud „frčíte“ na jiných sítích, fanoušky si přitáhnete lépe). Déle trvá, než najdete typ videa, který na vaše zákazníky funguje.

Pokud se na tvorbu vlastních videí necítíte a raději byste nějakého šikovného youtubera, napište nám, pomůžeme vám ho najít a zařídíme vše potřebné.

 

Štítky: influencer marketing obsah videa youtube

Radka Legerská

Radka Legerská [1]
[1] Senior Copywriter

Píše a obsahu, který prodává, se věnuje už déle než 12 let. Bez kafe nežije, hodně čte a jednou napíše knihu [nebo dvě].