10. sběr CopyCampu

Nejeden copynadšenec dorazil 10. 10. na CopyCamp sesbírat pár rad. To, že nejde jen o uniformní záležitost, nám letos tvůrci předvedli již po desáté.

Sladké hroznové jubileum bylo letos ve znamení řečnických skvostů jako jsou Michelle Losekoot, Richard Dobiáš, Martina Vojvodová a další, kteří dohromady předvedli 10 skvělých vystoupení. Shrnuli jsme z nich pro vás pár praktický tipů na vypilování vašich copy skills.

Zahájení a rada, jak se nezbláznit

Celou akci zahájily copyholky z H1 s přednáškou Někdy stačí milionový nápad místo milionového rozpočtu. Poukázaly na fakt, že i lowcost metody mohou mít úspěch. Vypíchly například anchor texty, metadata a jak je správně psát, kritické zkoumání náročnosti vs. potenciál a přitom všem vycházení ze statistik a analýz. Potvrdily i důležitost newsjackingu, když vyprávěly, jak se H1 svezla na máselné krizi.

Michelle Losekoot představila Jak napsat knihu a nezbláznit se. Postavila svou přednášku nejen na svých praktických radách, ale i na zkušenostech svých spisovatelských přátel. Mluvila o tom, jaké pocity autor při psaní knihy má. Taky osvětlila, že napsání knihy může trvat 2000 hodin až 20 let. Zdůraznila i důležitost lidí, kteří se o vás postarají, jako např. tchýně, psycholog, fyzioterapeut, kamarádi…

Michelle povídala i o pocitech autora při psaní.

Meta description aneb otvírák

Richard Dobiáš je už téměř stálým řečníkem. Tentokrát nám prozradil 7 fíglů na napsání správného otvíráku a rovnou je ukazoval v praxi na příběhu Hamleta.

  • Myšlenkové asociace
    Zapisujete si své první asociace na dané téma nebo slovo a z nich pak vycházíte. Př. Hamlet → Divadlo →Diváci → Bordel → Pořádek. Může z toho pak vzniknout: Je cosi shnilého v království dánském. Leč mladý Hamlet, který oplakával smrt královského otce, v něm již brzy sjedná pořádek. I kdyby to mělo stát 7 životů.
  • Obrázkové asociace
    K této metodě potřebujete sadu obrázků. Náhodně si jeden z nich vyberete. Tento obrázek se pak snažíte spojit s daným tématem. Co vzniklo Richardovi najdete v komentáři pod obrázkem.
Rodinu si nevybíráme. Dánský král by se dožil snad stovky let. Nebýt bratra, který zatoužil po jeho koruně i ženě. Na mladém Hamletovi teď bude, jestli zachrání zbytek své rodiny, nebo přijde o všechno.
  • Pentagram příběhu
    Pentagram symbolizuje pět bodů, které byste měli ve vašem textu použít. Cílem je udělat z otázky tajemství. Hlavní hrdina → Něco chce → Něco/někdo mu brání → Něco/někdo mu pomůže → Nějak to dopadne.
  • Detail
    Pointou je zde zaměřit se na nějaký, byť nepodstatný, detail z příběhu a na ten zaměřit celý text.
  • Metafora
    Při tvoření metafory můžeme použít to známé „je jako.“ Zde Richard uvedl další ze spousty příkladů pro otvírák na Hamleta: „Hamlet je jako banán. Ať se na něj díváš z jakékoliv strany, pořád je to banán. Ale když odhodíš jeho slupku, uklouzne po ní nejedna oběť.“
  • AIDA
    Stará známá, ale osvědčená kamarádka, která skrývá slova Attention, Interest, Desire a Action. Nejdříve musíte ukrást čtenářovu pozornost, najít věc, která ho zaujme, vypíchnout benefity, které daná věc pro čtenáře má – většinou řešení jeho problému, a nakonec do toho musíte dát i akci.
  • PAS
    Když nefunguje AIDA, je lepší použít PAS – Problem, Agitation, Solution. V tomto případě zmíníte nejdříve čtenářův problém, poté ho ještě zvětšíte a nakonec dodáte zázračné řešení.

Celá věda o otvíráku se pojí s out of box myšlením, na které jsme vám dali malé cvičení v minulém článku.

10 kuriozit českého copy

Pavel Šenkapoun nám vybral 10 nejoriginálnějších českých stylů v psaní. Nechal se slyšet, že stylem je, pokud je někdo prostě cool a originální, což se v dnešním copy světě upozaďuje. Které jsou tedy ty opěvované? Pavel nám je vždy krásně shrnul a zmetaforizoval jejich přednosti.

  1. Umění dramatické zkratky – Richard Dobiáš
  2. Nenasytné metaforické obžerství – Roman Věžník
  3. Gejzíry slov plachého alfasamce – Otto Bohuš
  4. Mezi snovými obrazy – Michelle Losekoot
  5. Síla stylistického minimalismu – Marek Prokop
  6. Inženýr uživatelských duší – Ondřej Illinčev
  7. Krása, ze které (občas) mrazí – Marie Háková
  8. Copywriting regionalny – Míša Musilová
  9. Hříšně vtipná tečka? – Martina Bechyňová
  10. Piš jako sňatkový podvodník – Richard z Wooxu

Copy fackování existuje

Od Martiny Vejvodové jsme dostali něžnou facku, kterou by měl ale dostat každý copywriter. Hlavní je, že jsme si to nevzali osobně! Byla řeč o revizích copy textu a jejich důležitosti. Každý správný kopík by měl revizi přijímat a sám také texty druhých revidovat. Zpětná vazba je totiž pro copywritera velmi důležitá. Co všechno je vlastně k revidování?

Klišé – PR – Vata – Lidsky – KISS – Oslí můstek – Jednota, srozumitelnost – Akčněji – Otázky – Struktura – Mezititulek – Pasiva – Příslovce – Dodržení tónu – Konkrétní výhoda – Sebevědomí – Čtivost – Kosmetika – K diskuzi – Třetí strana – Opakování slov

Další pomocí může být i revizní slovníček. Nakonec jsme dostali menší to-do list s tím, že se máme dále vzdělávat, stáhnout si revizní slovníček, revidovat texty nechat si pořádně nafackovat.

Letos jsme byli svědky jubilejního ročníku, který byl obzvlášť dobře stočený. Kromě přednášek stála za to i každá pauza, která poskytla dostatek času na naplnění našich žaludků i nějaký ten networking. Je dost dobře možné, že si H1 zvedli laťku příliš vysoko. Uvidíme na příštím ročníku. Už teď se těšíme!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *