CopyCamp #8: To nejlepší z předvánočního srazu copíků

CopyCamp #8: To nejlepší z předvánočního srazu copíků

Nebyli jste na osmém CopyCampu? Chyba! Přišli jste nejen o hromadu inspirace, kotel zábavy, ale i fůru dobrého jídla a super knihomolskou tašku. Pro všechny, kteří se na poslední slezinu copíků nemohli dostavit, jsme připravili výcuc toho nejzajímavějšího.

Obsah je král, ale…

Hnedka ze začátku se slova ujala Lucie Štěrbová s prezentací Blogujte, ale chytře. Celá přednáška byla nabitá informacemi a inspirací. A tady jsou naše poznámky hezky přehledně v bodech:

  • Optimalizace jen na základě klíčových slov (KW) už je minulostí. Dnes se nehoníme za vysokým počtem KW v textu, důležitější je kvalita.
  • Vytvářejte obsah, který dokonale odpovídá zájmům uživatele.
  • Nahlížejte na blog jako na alternativy k drahým (a často neefektivním) PR článkům. Proč neefektivním? V PR článcích většinou nenajdeme žádné „know-how“, za to na vlastním blogu můžeme snadno skloubit zkušenosti copíků a odborné znalosti klienta.
  • Zahrňte čtenáře do remarketingových publik, nebo je naopak vylučte. Nechcete přece zbytečně pálit rozpočet :-).

A konečně se dostáváme k tomu ale. Co je kromě samotného obsahu podstatné a nemělo by se opomíjet? Distribuce! Obsah je král, ale efektní distribuce obsahu je celým královstvím.

Optimalizujte nikoli na úrovni klíčových slov, ale celého tématu

Optimalizujte nikoli na úrovni klíčových slov, ale celého tématu

Samo se to nepřečte

Ondřej Ilinčev a jeho přednáška o vlivu grafiky a písma na konverze nás zaujali natolik, že jsme si pomalu nestíhali psát poznámky. Věděli jste například, že 95 % informací na internetu je textového formátu? A dokážete si představit internet úplně bez textu?

Ale není vše jen o obsahu sdělení. Stejně důležitá je i vizuální stránka. A tady nám Ondra představil 5 pravidel typografie:

  1. Velikost písma – minimálně 14 px, přes to nejede vlak.
  2. Délka řádky – čím delší, tím hůře se čtenář orientuje a vy přece nechcete, aby se při čtení ztratil, že?
  3. Výška řádky – ideální rozsah je 1,4-1,6x. Text musí být přehledný. Žádné dinosauří mezery ani mačkanice.
  4. Typo škála – rozlišujte od sebe vizuálně jednotlivé nadpisy, podnadpisy a odstavce. Hlavní nadpis by měl být vždy větší a výraznější.
  5. Kontrast – dávejte si pozor, aby byl text dobře čitelný. Světlé písmo na světlém pozadí není dvakrát nejvhodnější.

Na závěr prezentace si připravil Ondra ještě jednou moudro:

  1. Pište chytře
  2. Nekažte to grafikem 🙂
Velikost písma by měla být přímo úměrná použitému zařízení

Velikost písma by měla být přímo úměrná použitému zařízení

Smartphony ano, ale odtud potud

Když pracujete, máte ve svém dosahu chytrý telefon? Míša Mužíková dorazila na CopyCamp s přednáškou na poměrně netradiční téma – Psaní v roztěkané době. Nechala nás se zamyslet nad používáním moderních technologií při psaní. Potřebujeme nutně počítač s připojením k internetu a být 24/7 on-line? Ne. Míša nám ukázala, že to jde i jinak. Hezky tradičně, ručně. Jak si tedy  zvýšit produktivitu a omezit rušivé elementy?

  • Používejte PC jen když je třeba – na sběr informací, objevování tématu, používaní marketingových nástrojů. K samotnému psaní už počítač nepotřebujete. Vystačíte si s papírem a tužkou, nebo klidně psacím strojem.
  • Vědomě řídit, na co se kdy zaměřit – přemýšlejte a plánujte si věci tak, abyste z nich vytěžili maximum.
  • Snižujte riziko vyrušení – schovejte telefony do tašek nebo je zavřete v jiných místnostech. Ideálně obojí dohromady. A co dělat, aby vám lidé pořád nevolali? Je to naprosto jednoduché – nedávejte jim na sebe číslo. Nebojte se také používat automatické odpovědi na Facebooku a v e-mailu. Vlk se nažere a koza zůstane celá. Zprávy nikam neutečou a vy budete mít klid na práci.
  • Najít si vyhovující styl v práci s e-maily – vymezte si na čtení a odpovídání e-mailů konkrétní čas a dotahujte konverzace do konce. Žádné otevřené, neurčité odpovědi.
  • Šetřit síly – workoholismus neprospívá nikomu. Nebojte se udělat si na sebe čas a vyhlásit pauzu.

Bojíte se o práci?

Touto otázkou začal Vladimír Saur svou přednášku Automatické texty vs. copywriteři. Taková malá noční můra každého copíka. Tak schválně… myslíte si, že s nástupem automatických textů už nebudou copywriteři potřeba? Nebylo by to úžasné, kdyby se texty generovaly samy dle zadaných parametrů? Ale kdo by ty texty k těm parametrům tvořil? Aha!

Vladimír nám během své přednášky ukázal, že automatické texty nemusí být vždy taková nuda. Jde to pojmou i originálně. Jen je potřeba si s texty více vyhrát a vytvořit ideálně několik variant ke všem parametrům. A to nejdůležitější – musí na sebe vždy navazovat, ať už jsou v jakékoliv kombinaci. Takže můžeme v klidu spát, svět copíků je zachráněn.

Strašák jménem Osobní údaje a GDPR

Před pauzou na kávu se slova ujala Petra Dolejšová z e-legal.cz. S Peťou jsme měli před měsícem celodenní školení na téma Právo v marketingu, naivně jsme si proto mysleli, že nás nic nezaskočí. Ale 30 minut bohatě stačilo na to, abychom zase začali panikařit. Už po prvních 15 minutách jsme se báli cokoliv tweetovat a označovat lidi v příspěvcích. Protože odkaz na osobní profil na sociálních sítích je přece osobní údaj (stejně jako fotografie, pracovní i osobní telefonní číslo, e-mail). A k tomu potřebujete souhlas dané osoby. Ale pozor! Souhlas můžete použít jen tehdy, pokud nenajdete vhodný paragraf, který vám povoluje osobní údaje použít. Jinak souhlas nesmíte vyžadovat. Proč? Bylo by to pro lidi matoucí :-).

Více o GDPR si můžete přečíst v článku Sběr e-mailů pod taktovkou GDPR.

Finální tři přednášky se nesly ve veselém duchu. Michal Kotek nás bavil svými neotřelými instastories, zatímco během prezentace Petra Ludwiga jsme se učili kriticky přemýšlet. Celý CopyCamp zakončil Jiří Charvát se svým stand-upem. Smáli jsme se od začátku do konce. Kdo by tušil, že je marketing taková sranda.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *