Digitální marketing 2019 v hlavní roli

Jak už to v onlinu bývá, i v roce 2019 nás čeká mnoho změn. Z Instagramu odešli jeho tvůrci, takže ho má na povel Mark Zuckerberg. Google zase čelí velkému tlaku ze strany politiků ohledně fake news i obsahu. A tím to rozhodně nekončí. Jasnovidci rozhodně nejsme, ale něco málo z digitálního světa novinek už víme. Pojďme se společně podívat, na co se připravit.

Digitální marketing 2019 v hlavní roli

SoMe svět

Videoobsah je stále na vzestupu a bude dominovat sociálním sítím i v roce 2019. Vzhledem k tomu, jak se YouTube stává saturovaným a musí čelit velkým problémům, je pravděpodobné, že se část influencerů přesune na IGTV. S tím souvisí také možnost firem prezentovat se pomocí těchto dlouhých videí. Firmy začnou ve velkém investovat právě do tohoto formátu videoobsahu, aby tak lépe mohly odprezentovat své produkty.

Pohyblivé obrázky budou také převládat na Facebooku. Ten už oznámil, že vyvíjí nové videofunkce, mezi nimi i videoanketu, která přinese možnost lepší a zábavnější interakce s ostatními uživateli či zákazníky.

https://www.facebook.com/461052150760556/videos/655052541360515/?t=6

Vzestup generace Z

Generace Z právě dospívá a pomalu ale jistě začíná vydělávat. Marketéři se tedy musí zaměřit na tyto mladé, a zároveň opatrně nakupující lidi. Co se týče copywritingu, bude kladen čím dál větší důraz na závažná společenská témata, avšak forma se bude uvolňovat. Stále více se budou používat anglicismy, zkratky, nářečí i slang i v oficiální komunikaci. Značky se budou čím dál radikálněji diverzifikovat právě podle jejich cílové skupiny.

Zapojení UGC

Vzhledem k narůstající nedůvěře vůči médiím i značkám musí brandy do své propagace zařadit user-generated content. Ať už to bude sdílení fotek uživatelů na Instastories či zahrnování UGC do reklam, uživatelský obsah se zařadí mezi hlavní náplň brandových sociálních sítí.

Zábava na cestách

Protože máme nějaké to mobilní zařízení v kapse téměř neustále, naše chuť odpočinout si od koukání do obrazovky jen poroste. Stále více uživatelů si je vědomo vlivu modrého světla na spánek a od toho odvozenou kvalitu života, proto začnou vyhledávat média, která mohou vnímat i jinými smysly. Předpovědi využívající chuť, či hmat necháme vzdálenější budoucnosti, rok 2019 bude rokem zvukové zábavy – podcastu. Budou to rozhovory? Rady? Skeče?

SEO trendy

Samozřejmě i optimalizace pro vyhledávání se rychle mění. Podívejme se společně na 3 SEO trendy, které budou hýbat světem internetu v příštím roce. Tyto tendence vycházejí z počínání on-line gigantu Google.

SEO v akci

E-A-T – kvalita je důležitá

V červenci tohoto roku zveřejnila společnost Google svá nová pravidla  pro hodnocení obsahu, tzv. Quality Rater Guidelines. Na základě toho pak od počátku srpna zavedla i svůj nový algoritmus, což byla jedna z největších změn za poslední roky. Cílem Google je především to, aby rostla kvalita webů.  Vyhledávač k zobrazování výsledků používá kritéria E-A-T (Odbornost, Autorita a Důvěryhodnost), což mu dovoluje hodnotit kvalitu obsahu. E-A-T je součástí hodnocení již dlouho, ale až nyní dostal vyšší váhu. Myslíme si, že bude jedním z hlavních hodnotících kritérií pro hodnocení kvality obsahu v roce 2019.

Mobile first index  – mobily mají přednost

Během posledních dvou let Google ukázal, že se stále více zaměřuje na mobilní zařízení. V roce 2017 Google vylepšil reklamy pro mobilní stránky a zlepšil mobilní aktualizaci. V létě letošního roku byl implementován takzvaný Mobile First Index, což znamená, že  primární verzí webu je nyní web mobilní. Stále ale platí pravidlo, že by měl obsahovat vše, co uživatel hledá a potřebuje – např. stejně kvalitní obsah, meta description odpovídající mobilnímu rozlišení cca 120 znaků (místo 160 znaků pro desktop) a mnoho dalšího.  Mobil už neslouží jen k prohlížení, ale v roce 2019 bude hlavním zařízením, nejen pro vyhledávání ale i pro nákupy.  Tomuto tématu jsme se již věnovali v článcích Ve frontě se na webu nestojí I a II.

Reputace – zákazníci mají slovo

Dalším kritériem, na které se bude Google zaměřovat, je reputace. V již zmíněné verzi Quality Rater Guidelines je několikrát zmiňováno, co pro Google reputace znamená, jak ji chápe a jaké zdroje pro určení reputace používá. Najdete zde i vysvětlení, co je pozitivní a co negativní reputace.  Webová reputace je založena na zkušenostech skutečných uživatelů, tedy na názorech lidí, kteří hodnotí vaše služby nejen na vašem webu, ale také na diskuzích a na blozích, a hodnocení nezávislých organizací. Tyto informace musíte monitorovat a přemýšlet nad strategií, jak na ně reagovat.  Doporučujeme proto pro rok 2019 pracovat na vaší internetové reputaci. Pokud jste se jí příliš nevěnovali, napravte to. Když vaši reputaci na internetu nebudete řešit vy, bude ji řešit Google odsunutím na nižší pozice ve vyhledávání.

PPC kouzla

Ani placená reklama se změnám nevyhne. V rámci systémů nemůžeme aktuálně čekat zásadní změny, ale i tak je na co se těšit. Jedná se především o novinky, které usnadní práci.

Dan a jeho PPC kouzla 🙂

Za velice očekávanou službu se považuje Attribution. Ta marketérům umožní mnohem detailněji vyhodnocovat cestu uživatele z jednotlivých zdrojů až k samotnému cíli, respektive konverzi.

Těšit se také můžeme na nový formát inzerátů. A to jak v obsahových sítích, tak ve vyhledávačích, kde se již teď objevily nové titulky, popisy a rozšíření.

Nejbližší měsíce budou rovněž ve znamení videí, které se teď nově objevily v rámci Skliku. A především čím dál tím větší dominance formátů pro mobilní zařízení. Na Facebooku pak video obsah generovaný pomocí různých šablon.

Obecně se dá předpokládat větší tlak na využívání „machine learningu” napříč systémy, a to v podobě různých možností v cílení, cenových nabídkách apod. Zjednoduší tak marketérům  život a správu automatizuje.

Ať už se v příštím roce dočkáme čehokoliv jedno je jisté. Adaptovat se budeme muset rychle a s grácií. Ale to pro marketéry není žádná novinka.  🙂 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *