Facebook 2018: Cukr na uživatele, bič na značky

Facebook 2018: Cukr na uživatele, bič na značky

Znáte to. Jste miliardář, který se právě probudil do nového roku a nemáte žádné pořádné mainstream předsevzetí. Projedete tedy pro inspiraci news feed sociální sítě, kterou jste si před lety založili, a co nevidíte. Žádná novoroční předsevzetí svých přátel. Obezřetně scrollujete feedem a nacházíte pouze carousely se zbožím, které jste si včera prohlíželi, zásobu zaručených fake news a sem tam nějaký úsměvný gif. A v tom Vás napadne geniální myšlenka. Když už nevíte, kam se výrazně posunout, dupněte na brzdu a zpět ke kořenům!

Změna je život

Rozhodnutí o návratu Facebooku k jeho původním účelům ovšem není záležitost jednoho dne, jak by se mohlo na první pohled zdát. Koncem roku 2017 jste určitě zaznamenali pokusy, které testovaly úpravu feedu pro větší interakci uživatelů se svými blízkými. Obsah značek tak musel ustoupit stranou. Jak se tato změna projevila? No, zeptejte se například svých slovenských přátel, kteří vlastní nějakou tu facebookovou stránku. Nasazení Explore feedu budí ze spánku ještě dnes nejednoho správce stránek. Pád dosahu organických příspěvků byl opravdu značný.

Nicméně pokud provozujete marketing na Facebooku již nějaký ten pátek, musíte být na tyto změny v algoritmech i nastavení samotné sociální sítě připraveni. Přeci jen algoritmus Facebooku se mění poslední roky častěji, než počet debat, do kterých chce zasáhnout současná hlava státu.

Co se tedy mění?

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg na svém vlastním profilu již nějakou dobu razí nové motto. “Bringing the world closer together”. V dnešní době rozdělené společnosti se jedná o zcela logickou myšlenku. Novým směrem, kterým se bude Facebook pro rok 2018 ubírat, je proto snížení organického dosahu stránek a naopak podpora příspěvků vašich přátel, rodiny a skupin. Organické příspěvky stránek nebudou sice zcela upozaděny, ale dá se očekávat, že propad výsledků jejich dosahu bude opět významný.

Tato změna se neřídí empatickými pocity, jak se může na první pohled zdát, nýbrž, dle slov Marka Zuckerberga, je opřena o akademické studie. Výsledky provedených výzkumů naznačily, že příspěvky přátel a aktivní činnost na sociální síti má větší přínos, než pasivní konzumace nabízeného obsahu. Pokud totiž budete více v interakci se svými přáteli, budete se cítit více propojeni a méně osaměle. Cílem již není nabízet uživateli ten nejrelevantnější obsah z hlediska jeho zájmů a preferencí, ale orientovat se spíše na to, aby viděl co nejvíce příspěvků ze svého blízkého okolí a reagoval na ně.

A to není zdaleka vše!

Týden se s týdnem sešel a Mark Zuckerberg nás seznámil s další novinkou. Podstatou tohoto updatu je snížit dopad dezinformačních článků a médií na komunitu. Objem zpráv se proto z původních cca 5 % sníží na hodnotu okolo 4 %. Uživatelé navíc budou moci sami rozhodnout, zda je pro něj médium relevantní, či nikoli. V návaznosti na předchozí odstavce to tedy znamená, že ztrátu organického dosahu příspěvků nenahradíte snadno ani sdíleným PR článkem pomocí médií.

Jak #ztohoven?

Samozřejmě situace se v průběhu roku může vyvinout ještě mnoha směry. Nicméně i samotná hlava Facebooku přiznala, že implementace pravidel do algoritmu potrvá v řádu měsíců. Jak se tedy dá na dobu bez příspěvku organického dosahu připravit?

  1. Jděte s dobou – Využijte na maximum trendy současnosti. Nabízejte uživatelům takový obsah, abyste jim nezmizeli z dohledu ani se změnou pravidel. Využívejte všech možností, které vám Facebook ve světě organické správy stránky nabízí. Vkládejte ankety, natáčejte živá vysílání, využívejte stories na Facebooku a mnoho dalších funkcí, které by mohly Vaší značku posunout do role, v jaké vás bude chtít uživatel neustále navštěvovat. Relevance příspěvků sice bude mírně upozaděna, nicméně těžko jen tak ze dne na den zmizí.
  1. Využijte možností skupin – Chcete si zajistit pravidelný kontakt se svými top zákazníky? Znát jejich názor na vaše produkty, ale bojíte se, že je již prostřednictvím stránky neoslovíte? Pozvěte je do vámi vytvořené skupiny. Z prohlášení Marka Zuckerberga vyplývá, že význam skupin bude v průběhu roku výrazně posílen. Je do konce možné, že některé funkce stránek dokonce zcela převezmou.
  1. Rozšiřte své obzory – Pohybují se vaši zákazníci i na jiných sociálních sítích? Budujte si s uživateli vztah i na ostatních kanálech. Disponujete kvalitními videi? Budujte si komunitu na Youtube. Je váš produkt vděčným objektem pro fotografie? Zkuste oslovit komunitu na Instagramu. Facebook již dávno není jediným kanálem, kde můžete uživatele organicky tvořeným obsahem oslovit. Nastavte si proto svou Social media strategii tak, ať jste na změny pro následující rok zcela připraveni.
  1. Investujte moudře – Mnoho z vás si určitě pomyslelo, že pokud to nepůjde organicky, půjde cestou propagace. Neutrácejte svůj budget do promování příspěvků, které by ani tak nedosáhly na pozitivní čísla. Investujte do reklamy na Facebooku uváženě a strategicky. Využívejte všech formátů reklamy, které vám Facebook nabízí, dejte si záležet na tom, jak vaše reklama vypadá, využívejte kvalitní kreativu. To vše vám pomůže snížit výsledné náklady na reklamu. Ta se během implementace změn jistě prodraží, buďte proto připraveni a vkládejte finance pouze tam, kde to má skutečně smysl!
  1. Snažte se adaptovat – Neskládejte zbraně předčasně. Facebook mění pravidla hry velmi často a vždy se nalezne způsob, jak se k uživatelům dostat. Rok 2018 nepředpověděli Mayové jako konec organického světa na Facebooku. Sledujte, co momentálně na uživatele platí, jaký typ obsahu se mezi ně daří vmísit, co momentálně funguje, a co je naopak zcela mimo hru. Buďte dostatečně adaptabilní a flexibilní ve své Social media strategii.

Závěrem 3x…

Hurá!

Konečně víme, co od následujícího roku na Facebooku zhruba očekávat. Nepropadejme proto panice, změny na této sociální síti byly, jsou a budou. Je pouze na firmách, popřípadě marketérech, jak se k těmto změnám postavit a využít je co nejlépe ve svůj prospěch.

Pusťme se tedy do práce!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *