Vánoční sezóna klepe na dveře: jak se na ni připravit?

K 30. 9. je to přesně 86 dní do nejočekávanějšího dne v roce. Ano, Vánoce jsou tady už za chvíli. Co vše je potřeba udělat, abyste byli letos připraveni s předstihem? Nakoupit dárky, sehnat kapra a ozdobit stromeček. To vše sice čeká téměř každou rodinu, jak se ale na Vánoce připravit v on-linu?

Naplánujte si rozpočet

První krok, bez kterého nelze pokračovat, je rozpočet. Mějte přesně vyhrazený budget na jednotlivé akce a události, kterých se chcete účastnit. Doporučujeme si připravit rozpočet vyšší, abyste jej mohli čerpat podle potřeby. Pokud si rozpočet připravíte a rozdělíte předem, nebudete zaskočeni navyšujícími se výdaji. Počítejte však s vyšším rozpočtem i v případě, že se těchto akcí zúčastnit nechcete.

Pokud zlevníte nějaký produkt nebo na něj vytvoříte akci, výrazně více se produkt vyhledává. Mnohem hůře se tedy udržují stanovené cíle, protože i vyhledávací dotaz je dražší. Pokud je kampaň rozpočtem omezena, připadá na milion ztracených zobrazení průměrný ztracený zisk až 400 000 Kč. Mějte tedy rozplánované aktivity a vklady dopředu, aby se vás taková situace netýkala. 

Připravte reklamu, která přivede zákazníky

Neexistuje žádný přesný návod, který by vám řekl, co je pro reklamu nejlepší. Několik tipů však zajistí, že vaše reklama zaujme. V první řadě si vyberte vaše „TOP“ produkty, které se hodí pro vánoční období a na které se primárně zaměříte. Je vhodnější přizpůsobit pár vybraných produktů než celý nabízený sortiment. Pro tyto produkty můžete například využít samostatnou vstupní stránku „Tipy na dárky“.   

A jak by měla vypadat konkrétní reklama? Nebojte se využívat vánoční tématiku a postavte reklamu na tom, s čím se vaši zákazníci lehce ztotožní.

  • Hrajte na city. Můžete vymyslet románový příběh o chlapečkovi a jeho nejlepším kamarádovi plyšovém medvídkovi.
  • Ukažte svůj produkt. Tím stimulujete veškeré smysly potencionálních zákazníků.
  • Nezapomínejte na racionalitu. Připomeňte, že produkty mají i užitnou vlastnost a mohou sloužit dlouhodobě.
  • Využijte vaše produkty při vánočních zvycích a tradicích. Prodáváte nože? Ukažte zákazníkům, že právě vaše nože jsou ty nejlepší na rozkrajování jablíček. 
Využijte vaše produkty k vánoční tématice.

Nastavte správné vyhledávací dotazy

V posledních letech začínají lidé vyhledávat vánoční dárky dříve a také roste počet vyhledávání o desítky procent. Už v říjnu se lidé inspirují produkty, které by byly vhodné jako vánoční dárek. Proto je potřeba se na tyto potencionální zákazníky připravit. Přečtěte si, jak nejčastěji toto vyhledávání začíná.

Nejčastěji vyhledávaná slova.

Pomocí správně zvolených vyhledávacích dotazů můžete přimět zákazníky koupit právě váš produkt. Tyto vyhledávací dotazy používá celých 60 % zákazníků, kteří prozatím neví, jaký vánoční dárek jejich blízkým koupit. Proto jsou pro ně tipy na vánoční dárek ideálním pomocníkem. Zbylých 40 % už ví, co koupit. I přesto je můžete přesvědčit ke koupi jiného produktu, který je pro ně vhodnější.

Využijte předvánočních slevových akcí ve váš prospěch

Kdy je tedy ten nejlepší čas začít? Co nejdříve! Až sedm z deseti uživatelů hledá speciální slevy a akce předtím, než daný obchod navštíví. Proč tedy tyto akce nevyužít ve váš prospěch? Jako první vyhledávací šílenství odstartuje Black Friday, který letos připadá na 29. listopadu. První vyhledávání zboží lze očekávat týden před samotným Black Friday. Lidé si pomalu začnou vybírat a plánovat, co by si letos mohli v akci pořídit. Největší „boom“ pak začne zhruba dva dny před akcí, tedy ve středu. Je potřeba dát si velký pozor na cenu za proklik i relevantní vyhledávací dotazy a počítat s tím, že se náklady v tomto období zvýší.

Další akcí je Cyber Monday, který je určen výhradně pro online nákupy. Tato akce ze zahraničí vychází na 2. prosince. Velké slevy se očekávají především v oddělení elektroniky, oblečení a kosmetiky.

Zaměřte se na propagaci

První vyšší nárůst ve vyhledávání by měl být kolem Mikuláše, tedy 5.–6. prosince. Lidé se nechávají inspirovat nejrůznějšími nápady, co komu koupit. Sepište krátký článek, ve kterém vyberete několik produktů ze své nabídky a řeknete jim, proč je právě tento a tento produkt vhodný pro maminku nebo dědečka.

Další vlna vyhledávání přijde v polovině prosince, zhruba 12.–14. prosince. Většina lidí by již měla být rozhodnuta, co koupí, a hledá pouze nejlepší nabídku. Ale jsou tady i ti, kteří ještě pořád nemají jasno v tom, co je ten nejlepší dárek. Zaměřte se tedy na propagaci samotného zboží i na dopravu. Zákazník musí mít jistotu, že mu zboží přijde do Vánoc.

Poslední vyhledávací vlna se objeví těsně před Vánoci, a to od 20. prosince. Tito lidé nechali nákup vánočních dárků opravdu na poslední chvíli. Zákazník má nízkou šanci, že mu dárek do Štědrého dne dorazí a bude muset jít do kamenného obchodu. Pokud tedy kamenný obchod vlastníte, mějte dostatek zboží na skladě.

A co povánoční výprodeje, které jsou v posledních letech velmi oblíbené? Kdo by nechtěl utratit peníze, které dostal pod stromečkem? Pokud se pro povánoční výprodej rozhodnete, dejte to zákazníkům včas vědět. Slevám odolá jen málokdo.

Pár tipů na závěr

Rozšíření o propagaci v Google Ads – Toto rozšíření upozorní potenciálního zákazníka na akci, která u vás aktuálně probíhá. Lze vybírat z dlouhého seznamu příležitostí, např. Black Friday, Vánoce, zimní výprodej aj.

Lidé častěji vyhledávají v telefonu – Jenom během loňských vánoc vyhledávalo dárky v mobilním telefonu 40 % lidí (CZ/SK). Zaměřte se tedy na mobilní verzi webu a snažte se ji udělat uživatelsky přívětivou.

Pozastavení vánočních reklam – Nezapomeňte si přes vánoční svátky pozastavit vánoční kampaně. Zákazník má již nakoupeno a vám by rostly náklady.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *