Jak změnit poskytovatele e-shopu?

jak-zmenit-poskytovatele-eshopu

Jelikož jsme poradenská agentura, často se na nás obracejí klienti, kteří řeší jeden zásadní problém, chtějí změnit současného poskytovatele e-shopu. Za námi pak přichází s dotazem, zda to mají udělat a pokud ano, jak?

V tomto článku se tedy pokusím odpovědět na většinu otázek, které od klientů slýcháme, a poradit tak dalším majitelům e-shopů, kteří řeší toto palčivé téma.

Hlavní důvody pro změnu

Důvodů pro výměnu současného tvůrce e-shopu je hned několik.
Mezi ty hlavní patří tyto tři kategorie:

E-shop řešení přeroste
Všichni nějak začínají a mnoho e-shopů začíná na krabicových řešeních. Krabicové řešení je levné, umí hodně funkcí a může sloužit dlouho. Problém ale nastává, pokud požadavky klienta krabicové řešení přerostou. Nedostatky se většinou začnou objevovat v momentech, kdy klient začne požadovat individuální úpravy nebo je nucen nasadit nějaký robustnější informační systém. V této chvíli většina klientů začne pokukovat po něčem větším, jelikož krabicový systém brzdí jejich další rozvoj.

Na e-shopu nejde něco udělat
Do této kategorie spadají asi všichni poskytovatelé internetových obchodů, kteří narazí na architekturu svého systému nebo na technologii. Z našich zkušeností jde většinou o řešení, které stojí mezi krabicí a e-shopem na míru.

Tvůrce sice umí udělat s e-shopem hodně, ale třeba napojení na složitější informační systém na jiné technologii nebo přidání sofistikované logiky pro filtrování nelze provést. To především proto, že by se muselo přepracovat celé jádro systému, což nikdo z klientů nezaplatí, nebo to zkrátka nejde.

Klient je s poskytovatelem nespokojen
A konečně nejčastější téma. Klient má poskytovatele dost a chce změnu. V tomto bodě se většinou jedná o problémy s termíny, komunikací, chybovostí, cenou služeb nebo kombinaci více faktorů dohromady. Klient tedy od výměny čeká zejména změnu k lepšímu.

U tohoto bodu jen doplním, že by si klienti měli uvědomit, že nikde to nebude stoprocentní, takže si dobře zjistěte, zda nepůjdete, jak se říká z louže pod okap. Není nic horšího, než když odcházíte kvůli termínům a nová firma právě s tímto problémem bojuje. 😉 Mnohdy se dá věc řešit jinak, než přechodem k jinému poskytovateli. Optimální je schůzka, na které sdělíte své výtky a problémy. Firma by pak měla navrhnout adekvátní opatření, aby se situace zlepšila.

Jak změnu ustát?

První a nejzásadnější informací, kterou by si měli všichni majitelé e-shopů uvědomit, je fakt, že změna řešení je vždy velmi těžká a u e-shopu jde o zásadní milník, který ovlivní provoz na dalších několik let.

Proto před tím, než se tak rozhodnete, doporučujeme následující:

Vybírejte zodpovědně
Vybrat firmu, která vám vytvoří nové řešení, není tak jednoduché, jak si mnoho lidí myslí. A i když je dnes na trhu poskytovatelů více než dost, kvalita řešení a firem se dost různí. Z tohoto důvodu doporučujeme určitě vybírat podle referencí od živých klientů a nenechat se jen ovlivnit zvučnými značkami a logy na webu.

Dále by se vám mohly hodit tyto dotazy:

  • Připraví vám firma před zahájením prací nějakou analýzu?
  • Je možné e-shop napojit na váš informační systém?
  • Jaká je hodinová sazba pro individuální úpravy?
  • Budu platit nějaké měsíční nebo roční poplatky?
  • Kolik bude stát hosting?
  • Je v případě poruchy dostupný servis, do jaké doby je chyba odstraněna?
  • S kým budu ve firmě komunikovat?
  • Jak probíhá implementace nového e-shopu?
  • Jak bude probíhat přenos dat ze starého e-shopu?
  • Budete vlastnit zdrojové kódy?
  • Je možné zasahovat do HTML a CSS?
  • Je e-shop postavený na open source?
  • Kolik mě bude stát responzivní web?
  • Kolik mě bude stát další jazyk, měna?
  • Je možné mít na jedné administraci více e-shopů?
  • Bude se e-shop bezplatně aktualizovat (zbozi.cz, heureka.cz atd.)?
  • Kolik stálo cca vaše řešení XY (celkem)?
  • Dáte mi kontakt na těchto 5 klientů?
  • Kolik lidí bude na mém řešení pracovat, seznámíte nás?

Upozorňujeme, že některé dotazy se týkají jen větších a velkých e-shopů, takže jestli zvažujete pronájem e-shopu, některé otázky dle potřeby vynechejte.

Domluvte si pomoc
Vzhledem k faktu, že pro úspěšnou změnu e-shopového řešení nemá hodně firem dost zkušeností a času (opravdu nemá), je dobré si vzít na pomoc nějakého pomocníka*, který vám se změnou řešení pomůže. Sice vás to bude něco stát, ale vždy je lepší zaplatit něco málo za specialistu, než si nechat postavit řešení za stovky tisíc, a pak zjistit, že je všechno špatně.

S čím vám může takový specialista pomoci:

  • Příprava zadávací specifikace,
  • Asistence na schůzkách,
  • Výběr dodavatele,
  • Výběr grafika,
  • Návrh informační architektury,
  • Tvorba analýzy klíčových slov,
  • Příprava wireframe nebo prototypů,
  • Příprava marketingové strategie,
  • Dohled nad realizací a připomínkování,
  • Pomoc s testováním a lazením,
  • Kontrola správnosti přesměrování a přenastavení SEO.

* Pomocníkem není myšlen člen IT oddělení ve vaší firmě, ale člověk, který již zrealizoval více e-shopových řešení a pohybuje se nějaký čas v prostředí online marketingu.

Zapněte marketing na maximum

Poslední věc, kterou si hodně firem neuvědomuje, je, že po přechodu na nové řešení se vždy e-shop o něco propadne. Část propadu zapříčiní změna vzhledu a navigace, něco zapříčiní fulltextové vyhledávače, které i při správném přesměrování starého obsahu, zamíchají s organickými výsledky vyhledávání.

Proto by si všichni majitelé e-shopů měli před spuštěním nastavit všechny své marketingové kanály na maximum a v době spuštění s nimi aktivně pracovat.

Na co se hlavně zaměřit:

PPC reklama
PPC v podobě Skliku a Google AdWords je nejlepší způsob, jak přivést na e-shop nové zákazníky nebo přilákat ty staré. PPC se dá přesně nastavit, řídit a může v době propadu výrazně snížit škody. Nutné je však připravit kampaně před, a ne až po spuštění e-shopu.

Navíc PPC reklama dnes patří k hlavním pilířům online marketingu, takže e-shopy, které ji neřeší, přichází o dost peněz.

PPC je skoro vše, co vidíte na obrázku, takže proč to nezkusit?

PPC je skoro vše, co vidíte na obrázku, tak proč to nezkusit?

Zbožové srovnávače
Bez Heureka.cz a Zbozi.cz se dnes již neobejdete. Takže ještě než stisknete červené tlačítko a vypustíte nový e-shop do světa, doporučujeme kouknout na podobu XML feedu a věnovat jim patřičnou péči. Správné spárování, nastavení cen a informací vás totiž může pěkně nakopnout, nebo v opačném případě přitlačit ke zdi.

Facebook marketing
Hodně klientů stále žije v domnění, že Facebook je pro jejich podnikání nezajímavý a vše se točí kolem sbírání Likes na jejich firemní stránce. Chyba, Facebook je dnes hlavně o cílené reklamě, takže přes něj jde velmi dobře prodávat. Funkce remarketingu, produktového remarketingu nebo cílené reklamy umí s výkonem e-shopu ve správných rukách udělat divy.

Facebook umí efektivně prodávat, jen musíte vědět, jak jej správně nastavit.

Facebook umí efektivně prodávat, jen musíte vědět, jak jej správně nastavit.

E-mail marketing
Jestli sbíráte e-maily a víte, co chcete komunikovat, může být právě e-mail nástrojem, který vám pomůže ve zvyšování obratu. Správně navržená kampaň může podpořit start nového řešení a informovat zákazníky, že nyní mohou nakupovat ještě lépe než dřív.

Když je to ve vašich možnostech, je dobré motivovat zákazníky třeba slevou nebo dopravou zdarma. Máte tak větší jistotu, že na e-shop přijdou. Vy z toho následně můžete těžit ve svých remarketingových kampaních.

Zavěrem

Teď si možná řeknete, že vám článek v mnoha věcech nepomohl, ale to nebyl jeho hlavní účel. Chtěli jsme především poukázat na to, že byste toto rozhodnutí neměli podcenit a na vše se dobře připravit.

A jestli tento krok zvažujete a s něčím si nevíte rady, napište nám, můžeme vám v mnohém poradit. Se změnou poskytovatele e-shopu jsme pomohli již řadě klientů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *