Inspiraci pro tento článek jsem dostal v momentě, kdy jsem byl hladový. Cestou skrz restauraci jsem se snažil být naprosto nenápadný a díval jsem se do talířů strávníků, kteří si již pochutnávali na vybraném jídle. I když jsem mohl počkat 20 kroků a přečíst si to na tabuli s menu.

A tak jako já osobně věřím lásce na první pohled v rámci jídla, mnoho zákazníků raději klikne na bannerovou reklamu, kde uvidí šaty, než na inzerát popisující okouzlující a půvabný sarafán.

Pravidla jsou mrtvá, ať žijí pravidla

Již David Ogilvy tvrdil: „Nikdy netiskněte text inzerátu bílými písmeny na černé pozadí.“ Prosazoval tuto myšlenku díky výzkumům, které prokazovaly jejich mnohonásobně menší efektivitu. A i tehdy se našla masa, která záměrně čísla ignorovala.

Spousta PPCčkařů, grafiků a marketérů podobným výzkumům a případovým studiím nevěří a záměrně je bezmyšlenkovitě porušuje. Což je podle mě špatně. Při tvorbě bannerů by nemělo záležet na tom, čemu věří autor a co se mu líbí, prioritou by měla být potřeba klienta a jeho nejlepší zájem.

Pravidlo č. 1: Strategie

  • Je nezbytné mít připravenou strategii. Haldy marketérů připravují bannery, protože se to očekává, ale ty bez promyšleného plánu budou zbytečně stát klienta akorát peníze. Nebojte se svého konzultanta zeptat, jaké cíle má bannerová reklama plnit a kolik vám přibližně vydělá!
  • Mějte připravené persony. Je nutné vědět, na koho cílíte a který prodejní argument je přesvědčí k nákupu u vás a ne u konkurenta. Již v minulém století velikán reklamy pravil: „Dokonce slepé prase dokáže občas najít lanýž, ale pomůže znalost, že rostou v dubovém lese.“
  • Reklama má mít přidanou hodnotu. Slovy dnes již zmíněného klasika musí: „Slíbit spotřebitelovi nějakou výhodu pramenící z vlastnění daného výrobku.“

Takže si to zrekapitulujeme:

  1. Strategie je must have
  2. Díky personám vědět komu prodávám a proč
  3. Vždy přemýšlet nad přidanou hodnotu jak samotného produktu, tak banneru

Pravidlo č. 2: Textace

  • Banner musí být hlavně čitelný! Ani důchodce se zálibou v křížovkách nemá chuť ho luštit.
  • Tvůrčí proces banneru je nejen věda, ale i umění. Takže pokud chcete mít úspěšnou kampaň, šetřit na copywriterovi vás v celkovém důsledku může stát více peněz, než si dokážete představit. Je to jak kdybyste si zaplatili michelinského kuchaře a menu nechali napsat dysgrafika.
  • Nenuťte uživatele přemýšlet! Skrz CTA (Call to Action = Výzva k akci, obvykle v podobě tlačítka) jim řekněte, co mají udělat. Zvýšíte tím proklikovost a efektivitu bannerů.

Krátké opáčko aneb co nezapomenout:

  1. Banner musí být čitelný
  2. Textaci nechat na copywriterovi
  3. Nezapomenout na CTA

Pravidlo č. 3: Kreativa

  • Testovat, testovat, testovat. Pokud něco fungovalo vašim konkurentům, neznamená, že to bude fungovat i vám. Bez dobré analýzy a následného testování nikdy nedosáhnete těch nejlepších možných výsledků. V určitých segmentech nemusí platit ani obecná doporučení.
  • Bannery mají plnit cíle. Nejde o ego grafika, marketéra a ani zadavatele. To co se líbí mi, tak se nemusí líbit dané cílové skupině.
  • Pro maximalizaci zisků je důležitou součástí bannerů personifikace. Čím lépe cílíte, tím je větší šance úspěchu.

A už poslední shrnutí, co si vrýt do paměti:

  1. Bez testování ani ránu
  2. Ego dát bokem
  3. Personifikace je kámoš

Pokud následně všechny body aplikujete a bannery ještě zacílíte dle nákupního procesu, například see-think-do-care, šance na úspěch kampaně skokově vzroste.

Malý bonus na závěr: Tipy na články, které mě zaujaly

Štítky: bannery google adwords obsahová síť PPC sklik

Tomáš Schwarz

Tomáš Schwarz [1]
[1] PPC Specialist

Bývalý zaměstnanec Advisio.