Svatá SEO trojice – titulek, URL a meta description

Titulek, URL adresa a meta description patří k tzv. on-page faktorům. Optimalizace těchto faktorů je velmi jednoduchá. Pravidla vyhledávačů Google a Seznam nám nabízí nápovědu, jak s on-page faktory pracovat tak, aby je vyhledávače hodnotily kladně. Zároveň by měl ale obsažený text zaujmout a hlavně přesvědčit k akci. Poradíme vám, jak tyto dvě věci skloubit.

Sexy titulek prodává

Jeden z nejdůležitějších on-page faktorů. Kromě toho, že se objevuje v záložce prohlížeče, se zobrazuje také ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače se při zkoumání zdrojového kódu stránky řídí tzv. pravidlem top-left, což znamená, že nejvíc je zajímá horní levý roh stránky. Titulek tak představuje první věc, kterou si robot přečte.

Titulek musí uživatelům jasně říkat, o co na stránce jde, a přesvědčit je, že obsah stránky je vážně důležitý a že tady najdou přesně to, co hledají. Konkurence se dostane všude a nikdy nespí, takže se vyplatí důkladně promyslet hlavní přesvědčovací argument. Přidejte jakoukoli výhodu, která uživatelům dává něco navíc. Nezapomeňte na další pravidla:

  • Každé stránce vašeho webu dejte unikátní titulek
  • Do titulku vložte relevantní klíčové slovo, a to co nejvíc na začátek
  • Připojte konkurenční výhodu
  • Uveďte název webu, značky (branding se nesmí opomíjet). Zpravidla se píše nakonec a odděluje se rovným lomítkem
  • Myslete na délku titulku, měl by se celý vejít do viditelné části vyhledávače

Podobu titulku ve výsledku vyhledávání si můžete ověřit například s pomocí Title Tag Preview Tool.

Podoba titulku ve vyhledávání

Podoba titulku ve vyhledávání

Dobře vytvořená URL adresa jistí webu záda

Běžní uživatelé URL adresy moc nevnímají. Indexovací roboti je ale doslova milují. Struktura URL adresy výrazně ovlivňuje hodnocení vyhledávačů. Správně sestavená URL adresa na první pohled odhalí, co se pod odkazem skrývá. Jde vlastně o zkrácený popis toho, co na stránce najdeme. URL adresa musí obsahovat relevantní klíčové slovo. To se pak při shodě s hledaným výrazem ve výsledcích vyhledávání zvýrazní.

Pravidlo číslo 1: dobrá URL adresa zůstává stále stejná, její podoba se nemění. Pokud nastane opravdu nutná potřeba URL proměnit, dobře si pohlídejte, abyste stránku správně přesměrovali. Jestli přesměrování odbydete, hodně ztratíte – např. veškeré odkazy vedoucí na tyto stránky, a těch 404 stránek kolik vám nově naskočí, radši nemyslet. Příkladem nutného přesměrování URL adres je přechod z protokolu http na https. Všechny stránky se musí přesměrovat na nové URL. Při nesprávném přesměrování jsou případné škody opravdu velké, a tak se vyplatí přizvat si na pomoc odborníka, který web přechodem hladce provede.

Vydefinujte si parametry produktu a používejte je v URL adresách jednotlivě. Při použití více parametrů v rámci jedné URL dochází zejména u dynamických webových stránek k tvorbě duplicit. Více parametrů v jedné adrese je signálem k přesměrování na jednodušší variantu adresy.

parametry v URL adrese

Parametry v URL adrese

Meta description přitáhne uživatele už během hledání

Popisek stránky shrnuje její obsah. Meta description SEO příliš neovlivňuje, ovšem Google i Seznam ho ve výsledcích vyhledávání zobrazují, a poskytují tak luxusní prostor k oslovení uživatelů. Celých 160 znaků vám pomůže uživatele nalákat na váš web už během samotného hledání.

Relevantní klíčové slovo se vyplatí uvést i do meta description. Také zde se klíčové slovo při hledání zvýrazní, a to pokud se shoduje s hledaným výrazem. Čím atraktivnější popisek, tím vyšší míra prokliku. V meta popisku zapojte „silná“ slova, sdělujte konkrétní fakta o obsahu stránky, používejte přesvědčivé argumenty. Jen tak dáte uživatelům důvod, aby k vám na stránku opravdu dorazili. Popisek se musí vztahovat k obsahu, který uživatelé najdou na dané stránce po prokliknutí.

meta description

Podoba meta description ve výsledku vyhledávání

SEO patří mezi dlouhodobé marketingové investice, jejichž návratnost se počítá v řádech měsíců. Teprve dlouhodobá optimalizace webu přináší výsledky, a ne zanedbatelné. Optimalizované stránky navštíví mnohem více uživatelů, kteří přichází přes vyhledávače. Dobře odvedené SEO prokazatelně zvyšuje návštěvnost webu. Pokud váš web neoptimalizujete, dejte se co nejdřív do toho a neztrácejte potenciální zákazníky.

5 komentářů u „Svatá SEO trojice – titulek, URL a meta description

  1. Polyporus Squamosus

    Hezky napsáno. Jen je škoda, že jako copywriterka neznáte rozdíl mezi slovy potencionální a potenciální. Zákazníci většinou nemají s potencí nic společného. 🙂

    1. Pavlína Marčišová Autor příspěvku

      Štěstí, že máme tak bystré čtenáře. Děkujeme, už jsme to napravili a vy u nás máte zlatého bludišťáka. 🙂

  2. Petr Čech

    Škoda, že neumíme pořádně česky anebo si to aspoň neověříme. Možné jsou obě varianty bez rozdílu významu, viz Internetová jazyková příručka prirucka.ujc.cas.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *