Velké myšlenky Marketing Festivalu 2019

Pár minut do začátku festivalu a sál je skoro zaplněn. Letošních 2300 účastníků dorazilo na největší marketingovou akci v ČR a těšili se jako já: jaké myšlenky a v jakých souvislostech jim budou představeny.

Zahájení Marketing festivalu 2019

Wil Reynolds The Future of Search

Po úvodním zahájení a přivítání nastoupil na pódium @wilreynolds s přednáškou The Future of Search.

Wil hovořil o trendech minulosti, o svých predikcích a také o tom, jak přemýšlet nad tím, co a jak přichází. Jako jeden z příkladů uvedl mobilní telefony s prohlížečem. Ty máme na trhu od roku 2001, ale lepší uživatelské využití přišlo až kolem roku 2009.
Je mnoho technologií, které jistě mají budoucnost –  automatizovaní chatboti, voice search a jiné, ale měli bychom se podívat na naše vlastní data a klást si otázky, zdali tyto technologie potřebujeme už nyní.

Wil Reinolds a jeho přednáška The Future search.

Dále jsme se dozvěděli, jak Google vnímá lidské signály a jak dokáže pomocí AI tyto signály zpracovat. Jak bychom tedy měli přizpůsobit své weby pro vyhledávání? Odpovědi hledejme ve svých datech. 🙂

Christopher Wylie  – Cambridge Analytica, Trend Forecasting and the Future of Data Protection

Sběr dat a jejich zne(vy)užíti, to byla přednáška od Christophera W. Chris je známý jako whistleblower, který odhalil zneužití dat v rámci sledování preferencí uživatelů Facebooku ve světě i u nás.

Christopher Wylie – Cambridge Analytica, Trend Forecasting and the Future of Data Protection

Chris popsal svou profesní dráhu datového analytika a také to, jak dospěl k tomu, že mu Facebook zabránil přístup ke svým aplikacím (Instagram, Messenger, WhatsApp). Hlavní myšlenka by se dala parafrázovat takto: Je velmi lákavé mít data o lidech odkudkoliv, kde jsou a co dělají. Ale firmy jako Google nebo Facebook nás pomocí našich zařízení sledují při každé aktivitě a musíme si uvědomit, že tím ztrácíme svou osobní svobodu.

Jono Alderson – Digital marketing is dead: Survival tips for what comes next

Jono Alderson je digitální stratég, který ve své přednášce představil, jak firmy nakupují svou návštěvnost z různých platforem. Jednou z myšlenek bylo, zda než přivádět návštěvnost k sobě na web není lepší nechat zákazníky nakoupit na platformě kde zrovna jsou. Dále bylo řečeno, jak lidé vnímají značku a jakou má pro ně hodnotu a jak tuto hodnotu zvýšit.

Dan Ariely – Using irrational behaviour for good

Dan Ariely je profesorem psychologie a behaviorální ekonomie. Během své přednášky dokázal, že je možné prezentovat výsledky řízeného experimentu bez jediného slidu a tabulky. Dozvěděli jsme se, jak pomocí snížení “tření” a přídáním paliva lze měnit lidské chování.

Friction

Lidé, kteří nechtějí nic měnit, je velmi těžké přesvědčit. Pokud ale snížíte “tření” tím, že lidem nedáte na výběr, logicky se tím zvýší počet lidí, kteří nějakou akci provedou.

Fuel

Najít “palivo” neboli motivátor pro akci také není jednoduché a v jednom experimentu nám bylo vysvětleno, jak takovéto “palivo” funguje a přináší požadovanou akci. Byl zde uveden příklad slumu Kibera na předměstí Nairobi v Keni, kde chtěli přesvědčit nejchudší obyvatele k spoření na horší časy.

Dan nám dále vysvětlil principy přístupu lidí k penězům. A to princip relativity, proč si za některé věci rádi připlatíme a za některé ne. Princip bolesti z placení, ten vnímáme nejvíce když musíme platit hotově. A princip vnímání platby za pocit vynaloženého úsilí. Zde byl jako příklad uvedena platba za služby, které jsou vnímány jako nadstandardní a mají vyšší úroveň, např. prezentace firmy McKinsey.

Josef Havelka  – Do Brands Need to Have an Opinion?

Po obědové přestávce se na scéně objevil jediný český přednášející Josef Havelka. Jedná se o držitele prestižního ocenění udělované významným osobnostem za celoživotní přínos české reklamě.

Ten nám na příkladu několika značek ukázal, co vede Čechy ke koupi, a ne vždy tento nákup souvisí s tím, jaký společenský postoj daná značka zastává. Dle prezentované studie pouze 22% zákazníků v ČR bojkotuje značku kvůli jejímu postoji.

Kirsty Hulse  – How to Be Creative When Nobody Wants You To

Kirsty je zakladatelka digitální agentury, která pracuje pouze s freelencery. Je také autorkou knihy Budoucnost je Freelance. Kirsty jako trenérka tvořivosti pomáhá značkám být inovativnější.

Její přednáška byla o tom, zda jsme schopni se naučit být kreativní. Odpověď je ano. Dle prezentovaných vědeckých studií jsme schopni se kreativitě naučit.

Samuel Scott  – Content is the Worst Word the Marketing Industry Ever Invented

Samuel je bývalý novinový editor a na Marketing Festivalu hovořil o obsahu, strategii a metrikách. Byl zveřejněn celý transkript jeho přednášky.

Stéphane Hamel -The Doomsday Upon Us

Blíží se soudný den? Stéphane nám představil několik velmi zajímavých příkladů z oboru umělé inteligence, které se nepovedly. Například chatovacího robota Tay.ai od Microsoftu. Ten se proměnil ve velmi drsného rasistického internetového trolla a projekt byl ukončen. Dalším příkladem byla nezisková výzkumná společnost umělé inteligence podpořená Elonem Muskem, která se rozhodla, že nebude zveřejňovat všechny výsledky svého výzkumu o generování textu.

AI se vyškolila na 8 miliónech webových stránkách a byla schopna se přizpůsobit stylu a obsahu textu. Kombinací různých slov byla AI schopna vytvořit velmi přesvědčivé fakenews.

Mark Ritson  –  Making Marketers Better in 2019

Nejočekávanější řečník dne a celého Marketing Festivalu byl Mark Ritson. Jeho přednáška byla o značkách a jaká strategie k nim vede. Tedy každá značka by měla mít strategii a k tomu by si měla stanovit cíle, na které se v daném roce zaměří.

V rámci přednášky bylo rozebráno 5 strategických otázek, na které bychom měli hledat odpovědi:

  1. Které značky budeme provozovat?
  2. Na jaké zákazníky budeme cílit?
  3. Jaká je pozice značky a jak je vnímána?
  4. Jaké jsou vizuální kódy značky, je rozpoznatelná a nezaměnitelná?
  5. Jaké jsou strategické cíle?

Segmentace a průzkum trhu by měl být základem pro tvorbu strategie, a ta by následně měla určit taktiku marketingu.

Co na závěr

Cesta do Prahy a zpět je časově náročnější, ale každý ročník Marketing Festivalu představí řečníky z různých oblastí marketingu a stojí to za to. Tato inspirace naruší vaše myšlenkové pochody a položí interní otázky na které hledáte odpovědi. Přednášky mi daly jiný pohled na celý marketingový svět a budoucí strategie.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *